כמות המצלמות הנמצאות סביבנו בכל רגע נתון היא כיום חסרת תקדים, והולכת ועולה משנה לשנה. בעוד המצלמות הדיגיטליות, אליהן רובנו נחשפנו לראשונה לפני לא יותר מעשרים וחמש שנים, בישרו במובן מסוים את תחילתו של עידן המצלמות בו כולנו חיים כיום, אף אחד לא יכול היה לדמיין לעצמו אז (לפני עשרים שנים בלבד) את ההיקף בו ייכנסו המצלמות לחיינו בתוך כמה שנים. כמובן שמהפכת הסמארטפונים ציינה עליית מדרגה בהיקף הנוכחות של מצלמות בחיינו ובמרחב הביתי והציבורי גם יחד, ומאז ועד היום נראה כי מדי שנה נמצאות דרכים חדשות ויצירתיות להמשיך ולהרחיב היקף זה. בעוד נשמעים כיום יותר ויותר קולות המבקשים לדון בהשלכות הבלתי רצויות של עידן המצלמות על אספקטים חשובים בחיינו דוגמת הפרטיות של כל אחת ואחד מאיתנו, היכולת להתנתק ממחויבויות שונות בשעות מסוימות וכו', דווקא בתחום הרכב והאביזרים לסלולרי ניתן למצוא את סוג המצלמות אשר רמת החדירה לפרטיות שהן מייצגות היא הנמוכה ביותר, ולמעשה אינה קיימת כלל. אלו הן מצלמות דשבורד, או בפשטות – מצלמות לרכב.
צילום שלא מתמקד בנו כלל – מצלמת דשבורד
מצלמות לרכב מסוגים רבים ושונים ניתן למצוא כיום ברכבים רבים, במיוחד במדינה כמו ישראל המהווה מדינה מערבית מצד אחד, וכזו המכילה אינספור חובבי טכנולוגיה וגאדג'טים מושבעים מצד שני. קיימים דגמים שונים של מצלמות רכב הנמצאים בשימוש נרחב בארץ, אך הרעיון הכללי העומד מאחורי כולן הוא זהה – מדובר במצלמה המיועדת לתעד בראש ובראשונה את המתרחש על הכביש במהלך הנהיגה,לצרכים שימושיים בעיקרם. כמובן שאנשים רבים משתמשים לא פעם במצלמת הרכב שלהם גם על מת לתעד את עצמם או את חבריהם ובני משפחתם במהלך הנסיעה, אך זהו שימוש משני ולא עיקרי של אביזר זה. המטרה העיקרית של מצלמות הרכב היא לתעד את המתרחש על הכביש במהלך הנהיגה במטרה לאפשר לקבוע את האחריות לתאונות דרכים או עבירות תנועה, כאשר מתעורר ספק. כלומר – מדובר באביזר פונקציונאלי בעיקרו, והפונקציות אותן הוא משרת הן האינטרסים המובהקים שלנו, של המשתמשים והמחזיקים במצלמה זו, ולא של אף אחד אחר.
לכן, ניתן לומר כי מצלמות לרכב הן כיום מסוגי המצלמות הידידותיות ביותר למשתמש מבחינת החדירה המינימאלית לפרטיות שהן מייצגות. בניגוד למרבית סוגי המצלמות האחרות, כאן מדובר במצלמה אשר לאורך עשרות, מאות ואלפי שעות תיעוד אינן מצלמות אותנו אפילו פעם אחת, וטוב שכך (לשם כך יש לנו אינספור מצלמות מסוגים אחרים...).
מצלמות דרך נמצאות בשימוש כבר שנים רבות וארוכות
למעשה, כאשר מתחילים לחקור לעומק את נושא המצלמות כיום, וספציפית את הנושא של מצלמות בעולם הרכב ומצלמות דשבורד במיוחד, מגלים כי מצלמה המתעדת את הכבישים והדרכים אינה קונספט חדש, אלא דבר הקיים בעולמנו כבר שנים רבות, עוד הרבה לפני פיתוחם של הסמארטפונים המאפשר להשתמש במצלמת הרכב גם מרחוק. אחד השמות הניתנים כיום למצלמות רכב הוא "מצלמת דרך", ושם זה מתאר בצורה טובה את התחום הכללי של מצלמות המשמשות לתיעוד שימושי של הדרכים, ולא של האנשים המשתמשים בדרכים אלו.
באוטובוסים, למשל, ניתן למצוא מצלמות מזה שנים רבות, המתעדות אזורים חשובים מסוימים דוגמת דלתות הכניסה (על מנת להעביר לנהג תמונה טובה של המתרחש בחלק האחורי של האוטובוס גם כאשר הוא צפוף ועמוס בנוסעים) או האזור שממש מאחורי האוטובוס. כמובן שהכבישים עצמם מלאים במצלמות מזה עשרות שנים, החל ממצלמות מהירות ועד למצלמות המתעדות אזורי מפתח מסוימים בדרכים, דוגמת צמתים מסוכנות.
כמובן שפעמים רבות אנחנו לא ממש אוהבים את המצלמות הללו, במיוחד מצלמות מהירות המחלקות לנו קנסות בהינף צמצם. אך גם המצלמות הללו, בדומה למצלמות הדשבורד של ימינו, מהוות חלק פונקציונאלי לחלוטין של עולם הצילום, חלק אשר אינו מהווה פגיעה בפרטיות שלנו, אלא בנוי כולו על מנת לשרת אותנו או את המערכת בתוכה אנו חיים.