בשנים האחרונות הולכת ועולה בקצב מהיר בארץ ובעולם המודעות לצורך המהותי בצרכנות נבונה ומושכלת. מודעות זו מתפתחת בעולם צרכני יותר מאי פעם בעבר. הקפיטליזם כשיטה הכלכלית הדומיננטית השולטת בעולם מזה עשרות רבות של שנים הביא לתרבות צריכה חסרת תקדים, בה כמעט כל אדם בעולם המערבי (וגם בחלקים גדולים ממדינות העולם השלישי) צורך מדי יום כמות עצומה של מוצרים ושירותים שונים, חלקם מהותיים ובסיסיים לחיים וחלקם פחות נחוצים וחיוניים. לתרבות הצריכה הקיצונית הזו השלכות רבות ושונות, החל מהשלכות על הסביבה והמערכת האקולוגית ועד להשלכות נפשיות – פסיכולוגיות על הצרכן עצמו. במצב עניינים זה, מעניין לשאול את השאלה – האם מוצר מסוים הוא באמת נחוץ, הכרחי וכדאי עבורנו, או שמא מדובר במוצר מיותר. כאן ננסה לשאול שאלה זו אודות מוצרים מתחום האביזרים לסלולר, כמו גם להעלות את השאלה הכללית יותר – האם תחום זה בכללותו נחוץ והכרחי מבחינה צרכנית? האם הוא משתלב היטב עם צרכנות מושכלת ונבונה באמת?
מגן מסך או צעצוע שברירי ומיותר – אופי הצריכה תלוי באופי המוצר
נפנה קודם לשאלה הכללית יותר – האם באופן כללי ניתן לומר על תחום כמו תחום האביזרים לסלולר, כי מדובר בתחום מיותר מנקודת מבט של צרכנות מושכלת, נבונה ומפוכחת? או שמה מדובר בתחום הכרחי ורצוי מנקודת מבט זו?
התשובה כמובן תלויה במוצרים הספציפיים בהם מדובר. אופי הצריכה (כלומר – האם זו צרכנות נבונה והכרחית או צרכנות מיותרת ומזיקה) תלוי כמובן באופי המוצר הספציפי בו מדובר. על מנת להמחיש זאת, ניקח כדוגמה מוצר מרכזי ונפוץ בתחום האביזרים לסלולר, כמו מגן מסך זכוכית. מגן מסך בכלל, ומגן מסך זכוכית בפרט, הוא מהאביזרים לסלולר הנפוצים, הפופולאריים והנמכרים ביותר בעולם, ויש לכך סיבה טובה – מסך המגע הוא מבחינות רבות החלק המרכזי, החשוב וגם החשוף ביותר לפגיעה בסמארטפון. לכן, לא רק שהצורך להגן עליו הכרחי מנקודת מבט צרכנית רציונאלית ומושכלת, אלא גם מדובר בהשקעה מזערית יחסית, אשר באופן סטטיסטי חוסכת הרבה מאוד כסף לצרכנים – השוק של תיקונים והחלפות מסכים או מכשירים שלמים הוא שוק עצום המגלגל מיליארדים ברחבי העולם מדי שנה. מגני מסך טובים חוסכים למי שרוכש אותם הוצאו פוטנציאליות בלתי מבוטלות ואת הסיכוי הגבוה יחסית לכך שיידרשו להוצאות אלו כאשר המסך שלהם יישבר או יישרט.
לעומת זאת, כאשר מדובר באביזרים הרבה פחות שימושיים, הכרחיים או כאלו אשר אינם עונים על אף צורך מהותי מלבד בידור ושעשוע למשל, ברור כי אותו אביזר אינו מייצג צרכנות מושכלת ונבונה. במקרים אלו לא ניתן יהיה להגן על קניית אביזר שכזה בנימוקים רציונאליים של צרכנות נבונה.
מה מצטרף למגן המסך כמוצרים לצרכנות נבונה בעולם האביזרים לסלולר?
מה מלבד למגן מסך זכוכית נחשב ללא עוררין כאביזר הכרחי ומתבקש לסלולר, כזה אשר הופך את הצרכנים הרוכשים אותו לצרכנים נבונים ומושכלים, במקום לצרכנים המבזבזים את כספם לשווא?
ובכן, דוגמה נוספת ומתבקשת ביותר היא מעמד לפלאפון לרכב. כאן ברור כי מדובר באביזר הכרחי ומתבקש, שכן הוא עונה על צורך בסיסי ומהותי אף יותר, וזה שמירה על החיים שלנו – מעמד לרכב מוריד משמעותית את הסיכוי להסחות דעת מהסלולארי במהלך הנהיגה, ומעלה בפועל את רמת הבטיחות באותו רכב. למעשה, אביזר זה כל כך הכרחי ונחוץ באמת עד כי על פי חוק אנו נדרשים לרכוש סוג זה או אחר של מעמד לפלאפון לרכב, או פתרון מתאים אחר המאפשר להתנהל במהלך הנהיגה בלי להוריד את הידיים מההגה ואת העיניים מהכביש על מנת להתעסק עם הסלולארי.
דוגמה טובה נוספת לצרכנות נבונה בתחום האביזרים לסלולר היא מטען נייד – מטענים ניידים הפכו להיות נפוצים ביותר גם כן בעולמנו כיום, שכן אביזר זה עונה על צורך מהותי ואמיתי של אנשים רבים – הצורך להשתמש בסלולרי באופן רציף לאורך זמן, או פשוט להיות בטוחים כי במידה וסוללת המכשיר שלהם תיגמר, עדיין יוכלו להשתמש בו גם ללא מקום להטעין בו מידית. מכיוון שמוצר זה באמת ובתמים עונה על הצורך המהותי של אנשים רבים, ומדובר במוצר עמיד הנשאר לאורך זמן ואינו עולה יותר מדי, קשה שלא למקם אותו במקום גבוה יחסית ברשימת האביזרים לסלולר אשר רכישתם מהווה צרכנות נבונה ביותר...